Do akej miery je kritické čítanie vzťahov neskorej globalizácie ovplyvnené jej koloniálnou minulosťou? Môže byť téma stretávania sa starého a nového sveta stále životaschopnou výtvarnou platformou? Tieto i mnohé ďalšie otázky sa mi vynárajú pri uvažovaní o výstavnom projekte Samuela Velebného (1990) s názvom Colonial goods v košickej VUNU Gallery. Velebný je pomerne čerstvým absolventom košickej Fakulty umení TUKE, kde si prešiel rôznym školením od architektúry po nové médiá. Jeho sólový debut prináša koncepčne ucelený súbor diel zostavených prevažne z nových prác, v kombinácii s s niekoľkými solitérne už prezentovanými artefaktami. Výtvarný projekt Samuela Velebného vo VUNU Gallery nie je len prehliadkou jeho umeleckého uvažovania a rôznych foriem objektovej inštalácie, ale zvádza aj k interakcii, resp. doslova k použitiu výstavy. Velebný pozoruhodne nenasleduje líniu svojich generačných kolegov inklinujúcich skôr k formálnej objektovej mágii , ale skôr sa vracia k tradícii „košickej školy“ smerujúcej k vypointovanému konceptuálnemu mysleniu a ku kritickej reflexii aktuálnej reality.
26.01.2022 - 28.2.2022
Z verejných zdrojov podporil fond na podporu umenia